Игра Dragon's Dogma

Dragon's Dogma
Разработчик
Capcom
Издатель
Capcom
Дата выпуска
Япония 24 мая 2012 года
Европейский союз 25 мая 2012 года[3]
Жанр
Ролевая игра,[4] открытый мир,[5]
hack and slash[6]
Платформы
PlayStation 3
Xbox 360
Игровой движок
MT Framework[2]
Носитель
Оптический диск

Dragon's Dogma (яп. ドラゴンズドグマ Doragonuzu Doguma?) — ролевая игра, разработанная и изданная компанией Capcom в версиях для PlayStation 3 и Xbox 360. Игра предоставляет открытый мир в фентези сеттинге, в дополнение к hack and slash[6] и survival horror[7] элементам, и была выпущена 22 мая 2012 года в Северной Америке, 25 мая 2012 года в Европе,[3] и 24 мая 2012 года в Японии.[2] Игра была разработана сотрудниками, ранее работавшими над такими проектами Capcom, как Resident Evil, Devil May Cry,[8] и Breath of Fire[1]. Исходя из успешного запуска игры, Capcom планирует разработку продолжения.[9]

Геймплей

Игрок может выбирать между несколькими типами профессий: Боец, Воин, Мистический рыцарь, Страйдер, Стрелок, Убийца, Маг, Колдун и Магический стрелок.[2] Также присутствует возможность выбора пола и настройка внешнего вида.[10] Система классов, или профессий, вносит изменения в геймплей и доступные игроку тактики, начиная с Бойцов, полагающихся на hack and slash сражения (с набором анимации, похожим на Devil May Cry), заканчивая умением Страйдера забираться на больших врагов (как в Shadow of the Colossus).[11]

Одна из главных инноваций в игре — система «пешек».[11] Пока отряд игрока исследует мир, три члена отряда, помогающие главному персонажу, контролируются искусственным интеллектом, но игрок может отдавать им приказы, такие как «Идти», «Помогать» и «Наступать». Один из членов отряда — неиграбельный персонаж (NPC) из мира главного персонажа. Два других — NPC, заимствованные у других игроков через интернет, но игра не будет требовать соединения с сетью. Однако, игрок может позаимствовать от других игроков только NPC, а не их основных персонажей.[12] Члены отряда, именуемые пешками,[11] могут разговаривать, просить помощи у основного персонажа, и предоставлять информацию о врагах.[10] Игрок должен работать над усилением основного персонажа и членов отряда.[12] Пешки разговаривают и дают полезные советы, которые часто жизненно необходимы для выживания в ловушках и подземельях, что выглядит как эволюция системы сообщений в Dark Souls.[13] Система пешек также предоставляет возможности социальной сети.[11]

Игра поддерживает действие «захват», используя которое основной персонаж может хватать или цепляться за врагов, объекты или NPC. Игрок может использовать эту возможность для более продвинутых атак. Например, основной персонаж может забраться на лапы к грифону и атаковать, или забраться на его голову для более смертоносной атаки.[10] «В большинстве игр, где присутствуют крупные враги, вы просто рубите им по ногам. У вас нет ощущения сражения с огромным боссом» говорит Hideaki Itsuno, директор Dragon’s Dogma. «В этой игре вы можете на них забраться. Если это часть тела, вы можете её атаковать.» Способность забираться на врагов вызывает сравнения с Shadow of the Colossus.[5]

Большие открытые пространства игры сравнимы с серией Monster Hunter, также как и с The Elder Scrolls IV: Oblivion.[5] В дополнение к большому открытому миру, в Dragon’s Dogma также имеются крупные городские территории с населением около 200 NPC, которые передвигаются согласно их собственному временному распорядку. Игрок может разговаривать с жителями.[10] В игре имеется постоянный мир с циклом дня и ночи; это влияет на геймплей в ночное время, когда игра приобретает оттенок survival horror, похожий на серию Resident Evil series.[7] В дополнение, художественное исполнение и движения персонажей сравнимы с Dark Souls,[7], элементы сражения hack-and-slash похожи на Devil May Cry[6] and Dark Souls,[13], некоторые фентезийные элемент могут быть сравнены с Breath of Fire,[1] а боевая и система команды схожа с аналогичной из Monster Hunter.[5]

Игра разработана так, чтобы в ней легко освоились игроки, не очень сильные в этом жанре. Такие игроки могут нанять сильных NPC и позволить им сражаться, в то время как они будут следить за полем боя.[12] Игрокам доступно от 40 до 50 часов на прохождение основного квеста, и почти 70 часов сторонних квестов.[10]

Многопользовательский режим

Хотя Dragon’s Dogma не имеет прямого многопользовательского режима, разработчики раскрыли, что игроки могут проходить асинхронные сценарии, называемые «События» в режиме онлайн посредством Xbox Live или PlayStation Network. Одно такое событие включает в себя 'Ur-Dragon', в котором эффекты атак каждой из сторон будут объединены, до тех пор, пока Ur-Dragon наконец не будет повержен. Игроки, которые нанесут смертельный удар, получат максимальное вознаграждение, но все игроки могут завладеть обычными и редкими предметами, выпавшими из Ur-Dragon после его гибели.

Сюжет

The game begins with an unknown knight proceeding through a deep canyon, and eventually a temple, and after fighting a Chimera, goes into a set of doors leading to an unknown beast. The game then passes through a number of years until the next appearance of the Dragon, a sign of the end of days.

During its raid on the fishing village of Cassardis, a dragon approaches the hero of the story, telling them that he or she — depending on the choice of the player — is the «chosen one», and proceeding to tear out their heart. Due to having their heart taken, the hero is revived as an «Arisen», and is destined to find and kill the dragon that stole their heart. The Arisen proceeds to an encampment along the way to the capital, Gran Soren. During their stay at the encampment, a hydra attacks. The Arisen cuts off one of its heads, and proceeds to the capital with the head to be presented as a gift to the duke of Gran Soren. After reaching Gran Soren, and investigating a hole known as the Everfall, he works for the Wyrm Hunt, where the Arisen proceeds to do various tasks, including uncovering a cult known as Salvation, who want the dragon, known as Grigori, to destroy the world.

After working for the duke, the Arisen is tasked with stopping the leader of Salvation, Elysion, who is attacking a castle. After reaching the top of the castle and defeating the attackers, Grigori arrives and kills Elysion, and it is revealed that Grigori has captured the Arisen’s love interest.

The Arisen arrives at the Tainted Mountain to fight Grigori, and is presented with a choice, to sacrifice his beloved, or to face the dragon. The Arisen fights the dragon, and stabs it in the heart. The Arisen recovers their heart, and goes back to Cassardis with his beloved. After a few days of peace, the Arisen treks back to Gran Soren. Along the way, several details are revealed. The sky has been blotted out and replaced with greenish gray clouds that rain ash, and all normal monsters have been replaced with much stronger versions. After the Arisen reaches Gran Soren, it is revealed that half of it has collapsed, leaving a gaping hole. The Arisen goes to meet the duke, and is surprised to see that the duke has turned into a frail old man. It is revealed that the duke made a deal with Grigori to make himself immortal, but without Grigori, the deal is now forfeited. The duke attacks, blaming the Arisen for his condition, but he is swiftly beaten. Guards arrive, and the duke accuses the Arisen of placing a curse on him and of making a deal with Grigori. The Arisen is then hunted by the guards. Faced with death, the Arisen dives into the hole.

The hole is actually The Everfall, a center for the strongest monsters in the world and a nexus that connects all worlds together. There Arisen meets a pawn named Quince, who tasks the Arisen with collecting 20 Wakestones to unlock a portal. After unlocking the portal, the Arisen enters the portal and finds the Seneschal, the mastermind behind the workings of the entire world. The Seneschal is a mysterious being, covered in a glowing light and having two voices, one a woman, and another a man. After a short fight, the Seneschal is revealed to have been the knight at the beginning of the game, having defied Grigori after entering the temple, and chose to fight him, and succeeded.

The Arisen and his pawn fight the Seneshal, known as Savan, and his pawn. In return for defeating the Seneschal, he/she takes Savan’s place, becoming a new fount of will to the world. Before dying, Savan reveals information about being the Seneschal, and tells the Arisen, that he is not the only Arisen currently, as there are multiple universes with their own respective pawns, and as a result, he is only the Seneshal of this universe. Though it is a bitter reward, as the Arisen cannot be seen by anyone in the world once they return from their throne. Using the Godsbane, a sword granted to him by Grigori and Savan, the Arisen stabs themself in the heart. The body of the Arisen and the main pawn are sent hurtling back to the world. The pawn wakes up on the beach, and it is revealed by the change in his/her voice that the pawn’s form has changed into that of the Arisen. The pawn is then greeted by the Arisen’s love interest, and they walk along the beach to Cassardis.

By starting a new game plus after this, it is revealed that generations have passed since the death of Grigori and Savan, and the attack on Cassardis happens again, in which the events of before are repeated. The difference between the attacks in the current generation is that The Arisen (who may or may not maintain their appearance from the original play through) has the skills and equipment from the original, and the cycle of the Arisen repeats themselves again.

Development

The game was developed by Capcom staff members that had previously worked on series such as Resident Evil, Devil May Cry,[8] and Breath of Fire.[1] These include director Hideaki Itsuno,[8] who previously directed games such as Devil May Cry 2, 3 and 4;[14] producer Hiroyuki Kobayashi,[7] who previously produced games such as Resident Evil 4 and Killer7;[15] and Breath of Fire designer Makoto Ikehara, who worked on creating the fantasy game world and script elements during the early stages of production.[1]

During the press conference at Capcom’s Captivate event in 2011, director Hideaki Itsuno said that Dragon’s Dogma is a game he had been dreaming about making since his school days. He was able to realize it now due to advancing technology, and has been directing a staff of around 150 people at Capcom Japan for the past two years development time (three years including conceptual phases).[10] As of April 2011, the game’s development status was at 50 %.[12]

Itsuno stated that his team has «made Dragon’s Dogma and come up to this point through our experience of action games. We’re trying to make a new genre: We’re using our action heritage and putting that into an action RPG.»[14] In addition to Capcom’s previous works (such as Breath of Fire,[14] Resident Evil, Devil May Cry, and Monster Hunter), Itsuno also cited the influence of other Eastern RPGs such as Dragon Quest and Western RPGs such as Fable and Oblivion.[14] Itsuno later explained that they have "seen a great deal of open-world action RPGs over the years, " but that «there’s never been one that really put everything together in the action parts. We figured that if there hasn’t been a game made by people who understand how action works, then we ought to do it ourselves. We wanted a game where the player is thrown into the world and needs to figure out how to stay alive via nothing but his own controller.» However, it will also be possible for characters to take a less action-oriented approach, with Itsuno stating that they are "making this game such that you can beat the monsters even if you build up EXP, collect good companions and/or pawns, and sit back and watch the battle unfold, " and elaborating that while it is an action game, «that’s not all that it is. You can fully configure your party and put as much thought as you like into battle, which is something we’re doing for people who really want to get into this world.»[16]

It was announced in January 2012 that the game would include early access to a playable demo of Resident Evil 6, which released October 2, 2012 on Xbox 360 and PlayStation 3.[17]

Загружаемый контент

Два набора дополнительных квестов, названные «Избранный» и «Претендент», были выпущены в виде downloadable content (DLC) в Июне и Июле. Так же, серия квестов выпускаемая в течение 10 недель, названная «С другого неба» выпускалась с 22 мая по 24 июля. Есть также несколько пострелизных предметов-DLC, таких как оружие, броня и дополнительные возможности настройки настройки внешности персонажа.

The game director, Hideaki Itsuno, said that the team would be preparing «Future Play Elements», but would not disclose any more details.[18] It was announced in the Tokyo Game Show that Capcom is preparing a major expansion titled «Dark Arisen», to be released in 2013, which will contain other undisclosed content. A Hard difficulty and a Speedrun mode were released earlier in fall of 2012.[19]

Reception

The number of pre-orders for the game in Japan exceeded half a million.[20] The game sold 331,064 copies during its first week on sale in Japan, including 302,040 for the PlayStation 3 and 29,024 for the Xbox 360,[21] making it the fastest-selling new IP of the current console generation;[22] as of June 4, 2012, sales for the PlayStation 3 version increased to 418,210 units sold in Japan.[23][24] In the United States, the game sold 92,000 copies within five days.[25] It debuted at third place on the UK charts.[22] As of June 30, 2012, a month after its release, the game has sold 1.05 million units worldwide.[26][27]

The game has been well received in Japan, where gaming magazine Famitsu gave the game an overall score of 34 out of 40, based on four reviewer scores of 8, 9, 8, and 9.[20][28] Famitsu gave it a «Hall of Fame: Gold» award, praising «the game’s variety in combat, the effectiveness of working together with Pawns, the exceptionally fun sidequests, and the uniqueness of each vocation.»[20]

In the Western world, Dragon’s Dogma received generally positive reviews. Aggregating review website Metacritic gave the Xbox 360 version 76/100 and the PlayStation 3 version 79/100.[29] Game Informer gave the game an 8.5 out of 10 and stated that «I left the game feeling that I made my mark on Gransys the way I chose to, instead of being escorted from plot point to plot point. When you’re talking about an open-world game, I can’t think of higher praise.»[30] Eurogamer Italy said that «Dragon’s Dogma is a great fantasy game, where the lack of a multiplayer experience is compensated from an impressive single player.»[31] UK magazine PSM3 wrote, «Big, challenging and imaginative, but its hardcore nature won’t appeal to everyone.»[32] GameSpot gave the game a score of 8 out of 10. The review praised the "Fantastic combat encounters, " one of "the best boss fights in any role-playing game, " atmospheric touches, and «striking choices» that lead to «an unforgettable ending.» The review notes that the game "takes chances, and it’s that riskiness that makes this role-playing game so unique among its peers, " concluding that, «Engrossing and frustrating, Dragon’s Dogma is a flawed and unique gem.»[33]

Play UK criticized it for low framerates on the Xbox 360 version.[34] IGN stated, «Dragon’s Dogma has the scale and challenge of a great action RPG, but not the character or polish. Nevertheless, there’s a lot to love here, like some great ideas that make you want to give it a chance.» The reviewer ended the review with a score of 7.5 out of 10. GameTrailers praised the challenging combat and the gameplay mechanics, though they criticized the story as «flat». Their rating for the game was an 8.7.

Развитие событий

В связи с большим количеством положительных отзывов, а так же благодаря коммерческому успеху, Capcom намерены сделать Dragon’s Dogma крупной франшизой.[9]

Примечания

  1. 1 2 3 4 5 6 Spencer Dragon’s Dogma Interview Part 2: RPGs And The Role Of The Breath Of Fire Designer. Siliconera (September 5, 2011). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 17 апреля 2012.
  2. 1 2 3 4 Capcom CAPCOM:ドラゴンズ ドグマ(Dragon's Dogma) 公式サイト. Capcom (April 12, 2011). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 12 апреля 2011.
  3. 1 2 Capcom Dragon's Dogma release date plus get your hands on the Resident Evil demo early. Capcom (January 31, 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 31 января 2012.
  4. Denby, Lewis Dragon's Dogma preview. Eurogamer (January 21, 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 21 января 2012.
  5. 1 2 3 4 Yin-Poole, Wesley Dragon's Dogma Hands On. Eurogamer (April 12, 2011). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 13 апреля 2011.
  6. 1 2 3 Yin-Poole, Wesley Capcom outlines difference between Dragon's Dogma and Skyrim. Eurogamer (3 November 2011). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 15 апреля 2012.
  7. 1 2 3 4 Dragon's Dogma: Why Bother? I'll Tell You. Game Informer (March 21, 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 15 апреля 2012.
  8. 1 2 3 Strauss, Ben Resident Evil 4 Creators Working On Dragon's Dogma. IndustryGamers (April 12, 2011). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 15 апреля 2012.
  9. 1 2 Evans-Thirlwell, Edwin Dragon's Dogma 2 on the way, original ships one million worldwide. Official Xbox Magazine (25 June 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 21 июля 2012.
  10. 1 2 3 4 5 6 Gantayat, Anoop Dragon's Dogma Revealed. andriasang (April 13, 2011). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 13 апреля 2011.
  11. 1 2 3 4 Cook, Dave Dragon’s Dogma: 7 Reasons Why It’s The Dark Souls Of 2012. NowGamer (Feb 15, 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 16 апреля 2012.
  12. 1 2 3 4 Anoop Gantayat A Few Bits About Dragon's Dogma. andriasang (April 13, 2011). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 13 апреля 2011.
  13. 1 2 Kelly, Andy Dragon's Dogma: Is it really the 'Japanese Skyrim'? Not exactly... Hands-on: Capcom's hardcore role-player carves a unique path. Computer and Video Games (17 April 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 17 апреля 2012.
  14. 1 2 3 4 Dragon's Dogma: How Hideaki Itsuno is taking on Skyrim and the world. VideoGamer.com (20 марта 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 16 апреля 2012.
  15. Kemps, Heidi Hiroyuki Kobayashi on Resident Evil 4 & Killer 7. GameSpy (September 27, 2004). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 17 апреля 2012.
  16. Gifford, Kevin Dragon's Dogma Explained By Staff: A single-player multiplayer RPG?. 1UP.com (13 апреля 2011). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 17 апреля 2012.
  17. Andriasang Dragon's Dogma Dated for May, Includes Resident Evil 6 Demo and B'z Theme Song. Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено January 1, 2012 The Dragon's Dogma demo released on 15th of April.
  18. Dragon's Dogma Future DLC Bringing "New Play Elements" – Xbox 360 News At. Xbox360achievements.org. Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 15 августа 2012.
  19. Dragon's Dogma gets Dark Arisen expansion in 2013. http://www.joystiq.com/. Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 21 сентября 2012.
  20. 1 2 3 Lots of Love for Dragon's Dogma in Japan. Capcom Europe. Capcom (May 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 31 мая 2012.
  21. Ishaan This Week In Sales: Dragon’s Dogma Flies High. Siliconera (May 30, 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 30 мая 2012.
  22. 1 2 Parfitt, Ben Dragon's Dogma storms Japanese charts, breaks records. Market for Home Computing and Video Games (31 May 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 31 мая 2012.
  23. Dragon's Dogma (PS3). Famitsu. Garaph (4 июня 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 3 июля 2012.
  24. Ishaan Dragon’s Dogma Sold Just 92,000 Copies In The U.S. Upon Release. Siliconera (June 15, 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 16 июня 2012.
  25. Carmichael, Stephanie Dragon's Dogma sold only 92,000 copies last month. GameZone (June 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 16 июня 2012.
  26. Platinum Titles. Capcom (June 30, 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 2 сентября 2012.
  27. Dragon's Dogma Sells Over 1 Million Copies Worldwide. Planet Xbox 360. Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 31 июля 2012.
  28. Gantayat, Anoop Famitsu Gives High Marks to Dragon's Dogma and Mario Tennis. Andriasang (16 мая 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 30 мая 2012.
  29. Dragon's Dogma Metacritic. Metacritic. Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 21 мая 2012.
  30. Cork, Jeff Capcom Delivers An Open World Worth Exploring. Game Informer. Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 21 мая 2012.
  31. Fachetti, Filippo Dragon's Dogma Review. Eurogamer – Italy. Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 21 мая 2012.
  32. PSM3 Magazine UK – June. — 2012. — P. Page 100.
  33. VanOrd, Kevin Dragon's Dogma Review. GameSpot (May 30, 2012). Архивировано из первоисточника 23 марта 2013. Проверено 31 мая 2012.
  34. Play UK – Issue 218. — 2012. — P. 76.

Ссылки

  • dragonsdogma.com — официальный сайт Dragon's Dogma  (англ.)
  • capcom.co.jp/DD/ — официальный сайт Dragon's Dogma  (яп.)
Разделы: Action/RPG, Игры для PlayStation 3, Игры для Xbox 360, Игры Capcom, Компьютерные игры в жанре фэнтези, Компьютерные игры 2012 года
Источник:Википедия [CC-BY-SA]